Search
Close this search box.

#6 Bedenk een eenvoudige oplossing

In de ruim 20 jaar dat ik bezig ben met het starten en laten groeien van bedrijven heb ik geleerd dat het heel gemakkelijk is om ingewikkelde oplossingen te bedenken. Het is veel moeilijker om iets te bedenken dat heel eenvoudig is.

Denk er eens over na: hoe vaak heb je een probleem opgelost door simpelweg te denken aan de meest voor de hand liggende oplossing? Vaak denken we heel hard en diep na en zoeken we naar complexiteit omdat we (al dan niet onbewust) denken dat dit beter is. In werkelijkheid is een eenvoudige oplossing vaak veel effectiever.

Ik heb geleerd dat de meest succesvolle ideeën vaak de eenvoudigste zijn. Denk maar eens aan bedrijven als Airbnb, Uber of zelfs IKEA. Ze hebben allemaal iets gemeen: een eenvoudig, maar effectief concept dat de manier waarop we dachten over reizen, transport en meubels voor altijd heeft veranderd.

Op een veel bescheidener schaal heb ik in 2012 Improvers bedacht. Het probleem dat ik wilde oplossen was dat alle sales callcenters die ik kende niet succesvol waren. Zij betaalden hun verkopers 8 euro per uur, wat er voor zorgde dat vooral laag gemotiveerde mensen met weinig vaardigheden dit werk wilden doen. Er was enorm veel overhead nodig om deze mensen te werven, trainen, plannen, begeleiden, motiveren en controleren. De overheadkosten waren hierdoor veel hoger dan de kosten van alle verkopers opgeteld. Desondanks was het verloop enorm, omdat de goede verkopers vaak snel vertrokken en de slechte bleven zitten en geld kostten. Mijn oplossing was verkopers niet 8 maar 25 euro per uur betalen. Ik geloofde dat ik dan met mensen kon samenwerken die wel gemotiveerd waren, betere resultaten zouden realiseren en weinig ondersteuning en begeleiding nodig zouden hebben. Door goede verkopers meer te betalen en beter te behandelen, dacht ik deze weg te kunnen kapen bij al onze branchegenoten die klem zaten in het oude model. Vanuit dit hele eenvoudige idee ontstond een bedrijf waar sindsdien duizenden mensen hebben gewerkt en dat de hele callcenter markt heeft veranderd.

Een ander voorbeeld uit mijn eigen praktijk is ons bedrijf Nerds. Toen wij hier 4 jaar geleden instapten, leverden zij geweldige premium producten en diensten op het gebied van technische ondersteuning, maar toch waren zij niet succesvol. Het voornaamste probleem was dat het allemaal veel te ingewikkeld was. Het was een heel klein bedrijf met 3 medewerkers, maar ze leverden heel veel verschillende producten en diensten. En vrijwel alles was maatwerk. Om dit in goede banen te leiden, hadden zij hele goeie mensen nodig en heel veel systemen, processen, afstemming en controles. En het bleek ook erg lastig te verkopen aan klanten, omdat het zo breed en ingewikkeld was. Wij zagen na een tijdje in dat dit niet schaalbaar was en hebben het model toen drastisch veranderd. In plaats van een sterrenrestaurant te bouwen met briljante koks die elke avond proberen hun gasten te verrassen, streven wij er nu naar om McDonalds te worden: een extreem schaalbaar concept met een duidelijke menukaart met eenvoudige gerechten waar klanten op afkomen en waar mensen werken die na een korte training exact weten hoe ze deze efficiënt en met voorspelbare kwaliteit kunnen produceren. Sinds we dit zijn gaan doorvoeren, valt alles ineens op z’n plek en is het team snel gegroeid naar 50 mensen.

Het klinkt zo eenvoudig. Maar waarom is het dan toch zo moeilijk om iets eenvoudigs te bedenken? Vaak zijn we zo gefocust op het vinden van een unieke oplossing of het bedenken van een baanbrekend innovatief idee dat we de eenvoudige oplossing simpelweg over het hoofd zien. Soms zitten we er zelf ook zo middenin dat we deze helemaal niet kunnen zien. Het vereist veel creativiteit en out-of-the-box denken om iets eenvoudigs te bedenken dat ook daadwerkelijk werkt. Praat daarom eens met mensen die niet uit jouw markt komen. Zij hebben soms de meest briljante eenvoudige oplossingen, juist omdat ze niet geminderd worden door enige kennis.

Veel eenvoudige ideeën zullen (net zoals de meeste ingewikkelde ideeën) niet werken of zijn niet echt onderscheidend. Maar als je eenmaal een écht goed eenvoudig idee hebt, dan kan dit de sleutel zijn tot enorm succes. Een eenvoudige oplossing is namelijk veel sneller en makkelijker uit te leggen, te begrijpen, in te richten, te verkopen, uit te voeren en op te schalen. Klanten, medewerkers, investeerders en ook media houden daarom allemaal van een heel goed eenvoudig idee.

Mijn advies is dus om altijd te streven naar eenvoud in plaats van complexiteit. Gebruik al je creativiteit en praat met mensen uit andere markten over hoe je problemen die jij ziet in jouw dagelijkse praktijk ervaart, kunt oplossen met een eenvoudig, maar effectief idee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deel dit tegeltje op sociale media

Andere tegeltjes

#6 Bedenk een eenvoudige oplossing

In de ruim 20 jaar dat ik bezig ben met het starten en laten groeien van bedrijven heb ik geleerd dat het heel gemakkelijk is om ingewikkelde oplossingen te bedenken. Het is veel moeilijker om iets te bedenken dat heel eenvoudig is.

Read More

#5 De vraag is belangrijker dan het antwoord

In de huidige digitale wereld is het antwoord op bijna elke vraag slechts één zoekopdracht verwijderd. Met de vrijwel onbeperkte toegang tot enorme hoeveelheden informatie op het internet, is het gemakkelijker dan ooit om antwoorden te vinden op vragen. Juist daarom is het stellen van de goede vragen belangrijker dan ooit.

Read More