Search
Close this search box.

#1 Eerst valideren, dan pas investeren.

Op mijn schouderblad staat een tattoo met de tekst ‘I’d rather be optimistic and wrong than pessimistic and right’, een quote van Elon Musk en een van mijn levensmotto’s. Ik geloof namelijk dat optimisme van levensbelang is als je regelmatig aan iets nieuws begint.

Als je een nieuw bedrijf begint, dan weet je dat de kans dat het misgaat groter is dan dat het lukt. Ditzelfde geldt vaak ook voor nieuwe producten en diensten, innovaties en overnames. Om hier ‘against the odds’ dan toch mee te starten, vraagt een flinke dosis optimisme. Ik heb geleerd dat in dit optimisme ook een belangrijk gevaar schuilgaat. 

Want als je gek genoeg bent om te starten, ben je dan wel slim genoeg om op tijd te stoppen als het niet werkt? 

In de afgelopen 20 jaar ben ik veel mensen tegengekomen die onverstoord doorrijden als het stoplicht overduidelijk op rood staat. En eerlijk, ik heb mezelf hier ook meermaals aan schuldig gemaakt. Het rotsvaste vertrouwen in eigen kunnen en de stellige overtuiging dat het uiteindelijk allemaal wel goedkomt, heeft me door de jaren heen erg veel tijd en (leer)geld gekost. Vooral in de eerste fase van AddVentures.

Een van de eerste bedrijven waarin wij investeerden, bleek al snel geen winnaar te zijn. De cijfers waren slechter dan gedacht, waardoor we wekelijks geld moest bijstorten. Wij bleven optimistisch en deden samen met het team alles wat we konden om het bedrijf beter en groter te maken. Vaak dachten we dat we er bijna waren, maar dan stortte het kaartenhuis telkens weer in.

Na ruim 2 jaar trokken we uiteindelijk de conclusie dat het ons niet ging lukken. We hadden alles geprobeerd, maar het werkte simpelweg niet. Ons optimisme bleek niet terecht. We hebben het bedrijf gelukkig nog redelijk goed kunnen verkopen, zodat onze financiële schade beperkt was en iedereen zijn baan kon houden.

Achteraf gezien hebben we deze beslissing veel te laat genomen. Na 3 maanden hadden wij eigenlijk alle informatie al die nodig was om tot dezelfde beslissing te komen. Ik heb mezelf afgevraagd waarom we dan toch zo lang zijn doorgegaan en vooral hoe ik een volgende keer sneller zo’n beslissing kan nemen.

De belangrijkste conclusie die ik heb getrokken is dat het slim is om eerst te valideren en dan pas te investeren.

Voordat ik nu een nieuw bedrijf start, instap bij een bestaand bedrijf of aan een project begin, stel ik mezelf de volgende vragen:

  • Wat is het minimale (SMART) resultaat dat ik hiermee wil behalen om er NU mee aan de slag te gaan?
  • Op welke manier kan ik NU zo snel en goedkoop mogelijk vaststellen of dit een realistisch resultaat is?
  • Ben ik bereid en in staat om NU alle benodigde tijd en geld te investeren om dit te ontdekken?
 

Alleen als het antwoord op de laatste vraag een volmondig ‘JA!’ is, gaan wij NU met dit bedrijf of project aan de slag. Anders doen we het niet NU en mogelijk zelfs nooit. Het is inmiddels ook mijn regel dat ik dingen nooit ‘een beetje’ doe. Of ik doe het helemaal wel of helemaal niet.

Bij AddVentures laten wij nieuwe bedrijven in de eerste fase kosteloos gebruik maken van ons pand, faciliteiten en begeleiding. Daarnaast is er vaak ook wat geld nodig om een MVP (Minimum Viable Product) te bouwen, waarmee we kunnen valideren of het minimaal acceptabele resultaat gehaald kan worden. Opgeteld is dit al snel een investering van zo’n 50K.

Als wij besluiten deze investering te doen, dan doen wij dat met volledig commitment, zodat wij er alles aan doen om zo snel mogelijk te ontdekken wat de werkelijke potentie is van een bedrijf. Op basis hiervan kunnen wij dan later besluiten of we met hetzelfde commitment doorgaan of stoppen.

Door het (leer)geld dat ik in het verleden heb betaald, maak ik de beslissing om in- of uit te stappen tegenwoordig een stuk zorgvuldiger, op basis van betere informatie en met veel meer commitment. Het resultaat hiervan is dat ik minder vaak ‘ja’ zeg, sneller uitstap en hierdoor meer tijd en geld kan investeren in dingen die uiteindelijk wel gaan lukken.

Hoewel ik nu dus niet meer zomaar overal induik, ben ik niet minder optimistisch geworden. Ik ben zorgvuldiger geworden en kritischer op waar ik mijn tijd en geld in steek. En als ik het dan een keer misheb – wat mij als optimist nog steeds regelmatig overkomt – dan wil ik het zo snel mogelijk weten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deel dit tegeltje op sociale media

Andere tegeltjes

#6 Bedenk een eenvoudige oplossing

In de ruim 20 jaar dat ik bezig ben met het starten en laten groeien van bedrijven heb ik geleerd dat het heel gemakkelijk is om ingewikkelde oplossingen te bedenken. Het is veel moeilijker om iets te bedenken dat heel eenvoudig is.

Read More

#5 De vraag is belangrijker dan het antwoord

In de huidige digitale wereld is het antwoord op bijna elke vraag slechts één zoekopdracht verwijderd. Met de vrijwel onbeperkte toegang tot enorme hoeveelheden informatie op het internet, is het gemakkelijker dan ooit om antwoorden te vinden op vragen. Juist daarom is het stellen van de goede vragen belangrijker dan ooit.

Read More